Elk jaar publiceert het toonaangevende Amerikaanse zakenmagazine Fortune een lijst van de meest gewaardeerde bedrijven ter wereld.
Toyota bekleedt hierin net als vorig jaar de hoogste positie van alle automerken. Een bewonderenswaardige prestatie.
In het algemeen klassement heeft Toyota de 28e positie bereikt, terwijl het in sommige disciplines, te weten 'talent' en 'internationaal zakendoen' in de top-10 is geëindigd. Het onderzoek, dat officieel "World's Most Admired Companies" heet, omvat negen aspecten die worden aangemerkt als cruciaal voor internationaal succes, zoals de kwaliteit van het management, sociale verantwoordelijkheid, personeelsbeleid en de wereldwijde concurrentiepositie. Van alle onderzochte auto-producerende ondernemingen (automerken), neemt Toyota bij alle criteria de hoogste positie in. Dat is een bijzonder belangrijke en eervolle uitkomst, die veelzeggend is over de fenomenale reputatie van de Japanse autogigant.
Groot onderzoek
Hoe komt zo'n lijst nu tot stand, is de logische vervolgvraag. Wel, de samenstellers baseren zich op enquêtes die zij hebben afgenomen bij aanvankelijk maar liefst 1.500 beleidsbepalende personen van bedrijven met een omzet van tien miljard dollar of meer. Per branche werden tenminste de vijftien grootste ondernemingen wereldwijd ondervraagd en ook de tien grootste in de Verenigde Staten. Al met al omvatte het onderzoek de bevindingen van 652 bedrijven in dertig landen. De tweede fase van het onderzoek behelsde een vragenlijst die door nog eens vierduizend leidinggevenden en analisten werd ingevuld; zij kruisten daarin elk de tien bedrijven aan die zij het meest waardeerden, in de negen genoemde categorieën. Wat je noemt een zeer gedegen onderzoek.
Top-10
De top-10 van dit jaar zag er als volgt uit: 1. Apple, 2. Google, 3. Amazon, 4. Berkshire Hathaway (verzekeraar), 5. Walt Disney, 6. Starbucks, 7. Southwest Airlines, 8. FedEx, 9. Nike, 10. General Electric.