Citroën laat de slingers van feestjaar 2019 nog even hangen: de 50e verjaardag van de illustere GS is een feit en dat is op de klassiekerbeurs Rétromobile uitgebreid gevierd.
Ondanks de sterke opmars van het geheel elektrisch rijden houdt Toyota volop vertrouwen in de toekomst van de waterstofauto. De vorm die het daaraan geeft, houdt zelfs een nieuwe dimensie van het begrip schoonheid in.
Toyota Gazoo Racing kijkt terug op een fenomenale prestatie in de Dakar Rally 2020: alle equipes van het team hebben de loodzware rally volbracht, met Bernhard ten Brinke trots op de zevende plek in het eindklassement.
Petje af en een diepe buiging voor de Nederlandse coureur Bernhard ten Brinke, die met zijn Belgische navigator Tom Colsoul een topprestatie heeft geleverd door met hun Toyota Hilux als zevende te eindigen. Dat is een evenaring van het beste resultaat van dezelfde equipe, dat dateert uit 2015. Ten Brinke: “Dit voelt heel goed. Zeker omdat de competitie heftig is geweest deze twee weken!”
Na twee weken ploeteren door de eindeloze zandvlaktes van Saudi-Arabië tekenden Bernhard en Tom voor tienmaal voor een resultaat in de top-10 in twaalf etappes, waaronder twee 4e plaatsen in het dagklassement. “Tom heeft geweldig genavigeerd, de Hilux was fantastisch, waarbij het team van Toyota Gazoo Racing iedere dag weer een superauto voor ons klaar had staan.” De Hilux is sowieso een goede keuze geweest; het team sluit het evenement af met de vaststelling dat geen van de deelnemende wagens in het loodzware evenement technische problemen heeft gekend!
De eindzege in het autoklassement ging naar Carlos Sainz (Mini), terwijl de als tweede geëindigde Toyota-coureur Nasser Al-Attiyah op slechts 6 minuten en 21 seconden volgde. En dat na zo’n 5.000 kilometer rallyrijden! Derde werd Stéphane Peterhansel (Mini), met daarachter Toyota’s op de plaatsen 4, 5 en 7. Daarmee was Toyota het dominante merk in de top-10. Als snelste Nederlander en dito Belg gaven Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul in de rally uiteindelijk 1 uur en 18 minuten toe op winnaar Sainz. Nasser Al-Attiyah sloot de Dakar Rally 2020 in stijl af door in de laatste etappe als winnaar over de streep te komen.
De Dakar Rally werd dit jaar voor de 42e keer georganiseerd. Het evenement doorkruiste voor het eerst Saoedi-Arabië, zodat het is teruggekeerd naar Afrika. Het sluit daarmee een lange periode af waarin de organisatie uitweek naar Zuid-Amerika. Het parcours door de woestijnen met de scherp getekende, veelal verraderlijke hoge duinen en verplichte klauterpartijen over rotsformaties, leverde authentieke en eindeloos mooie Dakar-plaatjes op.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Artikel: Jeroen Ekeler
Elektrische auto’s zijn niet alleen iets van vandaag. Een bewijs voor die stelling levert Peugeot van 5 t/m 9 februari tijdens het prachtige klassiekerevenement Rétromobile in Parijs. Wacht even… klassiekerevenement?
Putten uit de eigen, rijke geschiedenis is een mooi middel om de introductie van nieuwe modellen luister bij te zetten. Peugeot volgt precies dit pad op Rétromobile, waar het enkele historische modellen toont die de introductie van de nieuwe e-208 en e-2008 (foto) op een speciale manier omlijsten.
De geschiedenis van de elektrisch aangedreven Peugeot gaat veel verder dan je misschien zou denken, want het is al bijna 80 jaar geleden dat het eerste exemplaar zijn eerste rondjes maakte. Om precies te zijn in 1941 onthulde Peugeot het model VLV; de letters staan voor ‘Véhicule Léger de Ville’. Vrij vertaald: een lichtgewicht stadsauto. Hij was uitgerust met vier 12V-accu’s, die bij een (waarschijnlijk gemiddelde) snelheid van 36 km/h een actieradius mogelijk maakte van 75 tot 80 kilometer. Niet veel? Ach, het was vast wel voldoende om heen en weer naar het volgende dorp te komen.
Rijden op elektriciteit was een noodgreep van de Peugeot-ingenieurs, die hiermee een omweg hadden gevonden langs de door de Duitse bezetter strikt gerantsoeneerde benzine. Dat ging goed totdat het kleine wagentje na een productie van slechts 377 exemplaren werd verboden. Niettemin zijn de laatste exemplaren pas in 1945 gebouwd. Het exemplaar op de foto’s is afkomstig uit de PSA-fabriekscollectie (l’Aventure Peugeot Citroën DS).
Van de VLV uit de oorlogsjaren maken we een grote sprong naar 1993, het jaar waarin Peugeot de 106 Electric presenteerde. Hoewel er grote verwachtingen waren bij dit model, bleven de orders goeddeels uit; tot 2003 zijn er slechts 3.542 exemplaren van gebouwd. Heel vreemd was dat achteraf gezien niet, omdat de 106 Electric met zijn actieradius van 80 kilometer bij een snelheid van 91 km/h geen volwaardige vervanger van een reguliere 106 kon zijn.
Een in vergelijking met de VLV nog piepjonge elektrische Peugeot is de experimentele Concept EX1 uit 2010. Dit futuristische model, gebouwd ter gelegenheid van het dubbele eeuwfeest van Peugeot, heeft twee elektromotoren die samen maar liefst 335 pk en 480 Nm op de weg brengen. Dat is niet onbenut gebleven, want de EX1 heeft zes snelheidsrecords voor voertuigen tot 1.000 kg op zijn naam staan, zoals de kwart mijl in 14,4 seconden en een kilometer in 28,16 seconden. Wat misschien meer zegt: 0-100 km/h lukt hem in een halsbrekende 2,24 seconden…
Het is niet alleen elektrisch spektakel op de Peugeot-stand, want het merk viert ook de 60e verjaardag van de onvergetelijke 404. Van 1960 tot 1978 was dit met een productie van bijna drie miljoen auto’s een echte bestseller. En als voorgangers van de 208 neemt Peugeot bovendien een 202, 204 en 205 mee naar Parijs. Gaat dat zien!
Artikel: Jeroen Ekeler
Lekker een dagje alle nieuwe auto’s kunnen bekijken, en dat niet al te ver van huis?
Copyright 2021 © VETOS